Welcome Noorhapisah binti anuar ali   ( )  [ Sign Out ]    

^ Back to Top

Water to your premise ... 

 

Register  ]   View Existing Transaction  ]

 to apply for new water account

  About New Water Application  Frequently Asked Questions

[ Click to show/hide FAQs ]

English Version

 

What is a new water application?
Application for new water supply by consumer for premises which have not been registered or have any water supply account with SYABAS.

What are the procedures to apply for new water supply through MySYABAS Online Consumer Service Portal?
• Register as online service users by providing the required information. Email notification will be send to confirm the success of user registration and for activation.
• Sign in by using the registered email and password.
• Go to Online Services -> New Water Application
• Fill in the required information.
• Upload the necessary supporting documents.
• Further steps as stipulated in the Portal or via email.


How long will it takes for SYABAS revert on the new water application verification process?
Users will be informed within three (3) working days.

How will consumer be notified on the application status?
Consumers will be notified by email.

How long does it takes for the whole process of new water supply application?
• For individual accounts: 17 working days
• For bulk accounts: 24 working days


What are the necessary supporting documents for application for water supply by individual premise owner?
• Copy of applicant’s Identification Card (IC)
• Copy of Identification Card from land owner (optional)
• Copy of Land Title
• Copy of premise proprietary ownership or copies of Sales Agreement or Tenancy Agreement together with premise owner letter of consent for water supply
• Copy of letter of support from the District Office / Approval Letter / SYABAS / D.O. (optional)
• Copy of neighbour water bill (optional)
• Internal water piping drawing
• Appointed plumber name and license
• Picture of water stand (for meter installation process)


Does consumer have the right to choose their own plumber or required to use a registered SYABAS‘s plumber?
Yes, consumer must engage either their own plumber or use registered SPAN plumber according to the respective district. Consumer must get and provide plumber name and license number in the application.
Kindly refer to the SYABAS's Website for the list of registered plumbers with SYABAS. URL : http://www.syabas.com.my/business/plumber-information#2


What is the file type allowed to be uploaded?
The file type are PDF, JPG or PNG.
 


Versi Bahasa Melayu


Apakah itu Permohonan Air Baru?
Permohonan oleh pengguna untuk air baru bagi premis yang belum didaftarkan atau belum mempunyai akaun bekalan air dengan SYABAS.

Apakah prosidur untuk memohon bekalan Air Baru melalui MySYABAS Online Consumer Service Portal?
• Daftar sebagai pengguna online dengan memberikan maklumat yang diperlukan. Notis akan dihantar melalui Email sebagai pengesahan bahawa pendaftaran sebagai pengguna adalah berjaya dan diaktifkan.
• Untuk memasuki perkhidmatan perlu mengunakan alamat email yang telah didaftarkan dan katalaluan.
• Masuk ke perkhidmatan Online -> Permohonan Air Baru
• Isikan maklumat yang wajib.
• Muat turun dokumen sokongan yang diperlukan. Ikuti langkah seterusnya seperti dicatat dalam Portal atau melalui email berkenaan.


Berapa lamakah tempoh bagi SYABAS untuk memberikan maklumbalas bagi proses pengesahan permohonan Air Baru?
Pengguna akan dimaklumkan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

Bagaimanakah pengguna dimaklumkan mengenai status permohonan pengguna?
Pengguna akan dimaklumkan melalui email.

Berapa lamakah tempoh yang diambil untuk memproses permohonan Air Baru?
• Untuk akaun individu: 17 hari bekerja
• Untuk akaun pukal : 24 hari bekerja


Apakah dokumen sokongan yang diperlukan bagi permohonan bekalan air untuk premis individu oleh pemilik premis?
• Salinan kad pengenalan pemohon (IC)
• Salinan kad pengenalan pemilik tanah(jika perlu)
• Salinan Geran Tanah
• Salinan kebenaran hakmilik premis (premise proprietary ownership) atau salinan Perjanjian Jual/Beli atau Perjanjian Sewa bersama dengan surat kebenaran pemilik premis untuk mendapatkan bekalan air.
• Salinan surat sokongan dari Pejabat Daerah/Surat Pengesahan / SYABAS / D.O. (jika perlul)
• Salinan bil air rumah jiran (jika perlu)
• Pelan lukisan paip dalaman
• Nama dan lesen tukang paip yang dilantik
• Gambar kaki paip meter air untuk proses pemasangan meter


Adakah pengguna berhak memilih untuk melantik tukang paip mereka sendiri atau perlu melantik tukang paip yang berdaftar dengan SYABAS sahaja?
Ya. Pengguna dibolehkan untuk melantik tukang paip mereka sendiri atau melantik tukang paip yang berdaftar dengan SPAN mengikut daerah. Pengguna hendaklah memberikan nama dan nombor lesen tukang paip didalam permohonan. Sila rujuk kepada SYABAS untuk senarai tukang paip yang berdaftar dengan SYABAS. URL : http://www.syabas.com.my/business/plumber-information#2

Apakah jenis file yang dibenarkan untuk muat naik ke dalam sistem online?
Jenis file yang dibenarkan adalah PDF, JPG atau PNG.
 

more ... Online Services we offer  Open new water account, close your account or change ownership

     

 

 

 

SYABAS Online Consumer Service Portal

 

 

All right reserved 2017. SYABAS Online Consumer Service Portal

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd.

Browser Requirements : At least Internet Explorer 11/ Google Chrome/ Mozilla Firefox

Browser: Unknown Version: Unknown